Segling och scoutläger på Randøya i Norge 2014

Hav Randøya 2014

Den 28 juli började resan mot scoutlägret på Randøya i Norge där 870 scouter möttes, en segling som blev ett riktigt äventyr! Här berättar vi om resan och lägret med text av Alf Olsvik och bilder av Ina Olsvik.

Resan skulle egentligen börjat direkt mot Randøya på lördagen 28 juli, men då väderleken prognostiserade regn och åskbyar, så beslöt vi att vänta ett dygn och åkte ut på ett besök på Askim Sjöscoutkårs läger på Björkö där vi stannade en natt.

Till Randøya gick resan så härFlaggor Randøya

  • Sördag 29/6 Lämnar vi Lagunen för Vinga
  • Måndag 30/6 Från Vinga för Skagen
  • Tisdag 1/7 Skagen till havs mot Grimstad
  • Onsdag 2/7 Grimstad och ansluter till eskadern
  • Torsdag 3/7 Lillesand
  • Fredag 4/7 Ternevig söder om Kristiansand för Grillning och stor samling.
  • Lördag 5/7 Samlad trupp till Randøya.

Ett äventyr till havs

Lördag den 30é kl 19 avtalades vi att träffas vi på båten Lucky Winny, och när Axel, Freja, Sandra, Joacim, Leif, Mikael, Joar, Maj, Ina och Alf kommit var vi full båt.

Kaos med pakningen! Gott att alla inte kom ombord samtidigt. Alla fick sina utrymmen för sin personliga utrustning och stuvade efterhand. När vi kojade var i princip allt undanstuvat. Redan innan vi träffades var det bestämt vem som sov i vilken koj ombord, så det var inga problem.

Morgonen bjöd på rikholdig frukost , och vi beslöt att lämna kaj 10.00.Start för segling mot Randøya
Sjöstuvning! Allt som är löst eller som kan ramla ned på durken eller på den som är inne när Lucky Winny gör en överhalning mäste stuvas undan eller förankras. Alla lådor i salongen har säkring i form av rep som monterats diagonalt framför raden av lådor och hindrar dom från att öppna sig. Redan nu lär vi oss att sjöstuva på rätt sätt.

”Alla man på däck”. Vi kastar loss. Alla fendrarna knyts fast på akterdäck där de är ur vägen och vi glider lugnt ut ur Torslanda lagun medan molntäcket över oss fortfarande bär på regn.

Vinga

Resan till Vinga går utan problem. Vi hissar segel så snart vi kan och låter styrningen gå från hand till hand. Korsar farleden ned mot Brännö, sedan rundar Gävelskär och drar rakt ut mot Vinga.

Mikael låter den som behöver det träna på navigation, att styra efter komplass samt ta ut positioner och krysspejla. Avdrift och träning i väjningsreglerna ingår. Precis utanför hamnen tar vi ned seglen och går sedan in för motor. Väl inne får vi plats vid yttre piren, precis brevid en annan Vindö.

Scoutflaggan Randøya 2014Mikael hissar scoutflaggan, och nu börjar det kännas att vi är på väg. Från Vindön bredvid låter trumpetspel då en tillfällig dagsseglare lämnar ön för hemresan. Det är vår granne som har med den första producerade trumpet i plast. Mycket lämplig att ha ombord när luften är mättat med fukt och salt.

60% av besättningen tog turen upp i Vinga fyr. Här har du en bedårande utsikt över havet och öarna runt i kring, och besöker man Vinga skall man absolut ta den gamla vindeltrappan till toppen. Vinga vänner håller fyren i hävd, och de behöver allt stöd de kan få.

Vinga fyr

Mot Skagen

Efter en lungn kväll med tidig säng och en god natt sömn gjorde vi oss klara för nästa etapp: Skagen. Vis av erfarenhet vet vi att man skall hålla nära land när man tar det yttre utloppet från Vinga. ”Gå så nära land du vågar, sedan lite till” är det rådet vi fått och som vi följer. Ina var flera gånger på Alf: ”ser du att det är grunt på styrbordsidan”. Alf svarar med att styra lite närmre land!

Avresa Vinga

Väl ute till havs upprättas vaktskema. Tre vaktlag går på och frivakten tar det lugnt så länge vaktlaget som är på inte behöver hjälp. Farleden mot baltiska havet är hårt trafikerad. Vi seglar 90 grader på farleden och bibehåller kurs och fart, vilket hjälper de kommersiella båtarna att beräkna hur de skall undvika att gå på och sänka oss.

Farled

De sista timmarna före skagen fick vi gå för motor. Det är gott att ha järngenuan att ta till när vinden mojnar eller står rakt i nosen. Kryssa kan man göra, men vi ville in till Skagen samma dag, så vi valde att gå för propeller. Inne i hamnen möter oss enormt stora fiskebåtar. Skagen är en stort reparationhamn och utvecklas vidare till att bli ännu större. Långa molon byggs på båda sidor så kapaciteten ökar hela tiden.

Väl inne i småbåtshamnen får vi lägga och som tredje båt utanpå ett par andraSkepp Randøya 2014 segelbåtar. Detta är rutin och inga problem. Vi låg en gång som nionde båt, och det är fortfarande rekord för oss.

Snart packar det på med två båtar utanpå oss, och vi hamnar mitt i klungan av båtar i hamnen. Det blir nästan svårt att se vilken båt som är Lucky Winny.

Grimstad nästa

Efter en härlig avslappnande kväll med dusch och för vissa krogbesök med läsk och levande musik sov vi gott i den lugna hamnen. Musiken dog ut ganska tidigt, och återigen fick vi en påminnelse om att tiden inte riktigt var mogen för semesterfirare som sedan kom att invaderade Skagen.

Efter en frukost med färsk bröd från bagaren var det lagom tid att kasta loss. Båtarna på utsidan av Lucky Winny kastade om sina fortöjningar, och vi smetter ut som korken ur en flaska, bara mycket långsammare. Vi tankar vatten som inte smakade så gott, sedan kastar vi loss och glider ur hamnen inför nästa etapp, mot Norska kusten. Vädret är helt underbart, vindstilla, icke ett moln på himlen.
En kö av båtar följer en bogserad stor fiskebåt ut ur hamnen och på öppet vatten.

Bleke ut från Skagen Randøya 2014

Ut från Skagen är havet så spegelblankt det kan bli. Vi njuter i fulla drag. Vi måste bada! Först kör vi dock en Man Over Board, sk MOB övning. Alf kastar ut en boj och skriker ”man över bord”. Maj som sitter till rors kommenderar bestämt vem som skall titta efter och peka ut riktningen till den som ligger i vattnet. Sedan kör hon en åtta och Axel och Jacob fiskar upp bojen. Bra gjort. Första övningen genomfört.

Nu är det dags för bad. Vinden lyser med sin frånvaro, och vi kastar ut ringen som Badring Randøya 2014Freya har med sig och skojar med den och med varandra. Ina är 1:a manetvakt, då stora brännmaneter ligger här och var i havet. Ju mer vi plaskar ju mer håller de sig undan. Maj brände sig lite på en manet, men icke så farligt att det gjorde något. Vilket härligt bad, och vilken härlig dag!
-och åker ring efter Lucky Winny.
Nu är badet slut, och Freya vill åka ring. Lucky Winny tar fart, och drygt 6 knop är kanske inte det samma som planing men skoj ändå. Freya och Joar åker efter Lucky Winny och Maj sitter vid rodret.

VilaEfter badet är alla slut. Såhär ser det ut i hela båten efter att badet tagit ut alla krafter. Vart man än ser ligger folk och sover. Leif vid rodret är vaken och utgör skillnaden mellan ett spökskepp och ett skepp under kommando.

Den enda som fortfarande har energi kvar är Joar. Han är hungrig och gör mat till oss alla. Makaroner med tomater och korv blir en underbar lunch. Vissa har dock svårt att få i sig maten. Axel är så slut att han somnar med maten i knät, och den hinner kallna innan han vaknar till.

Efer att vi passerat norra pricken vid Skagen rev övade vi lite på roderverkan samt propellerverkan. Vi kastade i en stor fender, så fick alla som ville vända Lucky Winny med hjälp av roder och manövrering fram och back till fendern låg mittskepps. Kul och spännande övning med många aha-upplevelser.

Vi lärde oss:

  • Att vända båten åt ”rätt håll” med propellerverkan och omväxlande fram/back.
  • Att vänta till motorn ligger på tomgång innan man lägger i växel.
  • Att växla i rätt tid så man får optimal verkan.
  • Att ”förprogramera” rodret innan manöver

Axel fick första och andra makrillen, ja det var bara Axel som fick fisk! Efter manövrering ute till havs återgår allt i normala gänger, och vakterna återar sina uppgifter med att föra fram Lucky Winny tryggt till Grimstad. Vi andra, med Axel i spetsen, fiskar.

Båten gungar i väg och efter ett tag vrider den lätta vinden mot väster och vi måste starta motorn. Hela natten går vi sedan för motor. Framför oss, utanför Norska kusten tornar åskvädret upp sig och Ina ser det komma glidande från nordost. Vi beslutar att fortsätta på samma kurs då det verkar som åskvädret driver ned mot sydväst och att det skall kunna passera framför oss. Det är precis vad som händer, och timmarna passerar lungn och utan problem. Skeppare Alf går till kojs och sover for första gången sex timmar i ett sträck till havs sedan Alf och Ina köpte sin första segelbåt 2002! Gott betyg till vakterna.

Norska kusten Randøya 2014Upp och hoppa! Land i sikte! Nu ser vi Norska kusten framför oss.
Vi skall träffa armadan av Norska sjöscouter under dagen, så det blir spännande. Först till gästhamnen i Grimstad, sedan ut till naturhamnen där vi skall övernatta.

I Grimstad är det gott om plats, och vi lägger oss jämsides vid flytbryggan mitt i staden. Däcket och sittbrunnen tvättas och rostfritt poleras. Inne i Lucky Winny städas det. Nu skall hon bli fin inför mötet med alla de andra scouterna. Sedan tar vi en tur till staden. Köper ”pölse med lumpe” och en box med ”jojkakaker” som är köttbullar med viltsmak.

Scouter springer bort till några Norska scoutbåtar (Maxi 68ór) som lägger till i hamnen. Detta blir första personliga kontakten med de Norska scouterna på resan.
En glass och två nyfyllda vattentankar senare är vi på väg till natthamnen i sundet mellan inre och yttre Maløya straks söder om Grimstad.

I sundet ligger det redan ett gäng med båtar, men vi är den första scoutbåten. Vi kastar Naturhamn Randøya 2014
ankare i sundet och backar in till land där Axel och Freya kör in med tampen och sätter fast. Nyttig övning med många svåra moment.

Nu anländer den Norska eskadern med våra sjöscoutvänner. Havbraatt i spetsen. Härliga skutar! Tänk om Mandalay vore här! Två plastbåter varav en Maxi 120 som är en ketch precis som Lucky Winny lägger till brevid oss. Den ena skutan efter den andra kommer in och lägger sig utanpå varandra vid svalberget vi ligger längs.

Norska eskader

Vid skepparmötet på kvällen hälsar Alf på de andra skepparna som utgör ett härligt gäng. Massor av historier utväxlas. Vi beslutar om nästa natthamn utanför Lillesand samt ungefärlig avgangstid. Flera båtar planerar precis som vi att gå in i Lillesand undervägs.
Det blåser ganska kraftigt från väst under natten, och en av motorbåtarna brevid oss draggar. De kastar loss och drar. Vi ligger dock säkert och precis i lä, så vi får en fin natt medan vi hör vinden yla i trädtopparna nu och då.

Lillesand

Nästa morgon skall vi sydvästvart, och när vi rundar näset känner vi hur vinden tar i.
Efter en timme forsöker vi att rulla ut genuan, men då vi inte fick hindrat den från att fladdra i den hårda vinden beslöts att vi fick gå för motor.

Efter ca 4 timmar med delvis ganska hård vind och sjö gliderd vi inn i Lillesand. En av skuterna från Tananger ligger redan vid en flytbrygga utanför staden och vi lägger Lucky Winny på utsidan av denna. Snart inser vi dock att det vore bättre att lägga oss in i gästhamnen för att kunna gå på toalett och handla det vi vill ha. Så sagt så gjort.
När vi kommer in håller dykare på att forankra bojar för fortöjning på utsidan av hamnen. Ingen dykflagga här inte! Vi hamnar ganska nära dykaren, men ingen fara. Efter att vi gjort några några piruetter och vänt en stund är dykaren klar, och vi lägger oss intill flytbryggan.

Nu har vi en kraftig fortöjningsboj att ta tag i, och vi skickar Maj och Freya att lägga fast linan i den stora bojen. Maj hamnar under linan och är nära på att få sig ett bad! Det går dock bra, och snart drar vi ut aktern mot bojen. Stegen fästs på bogspröt, och nu ligger vi gott förankrat mitt inne i byn. Några timmar senar beslutar vi oss för att ligga kvar i Lillesand över natten. Hamnen är så mysig och vi ligger så bra att vi helt enkelt inte ser behovet att flytta på oss. Vi ligger kvar. Med ett scoutpris på 50Nok för en natt blir valet ännu lättare.

Vi har nu forstått att Lucky Winny VHF radio inte fungerar som den skall. Vi hör inte någon kommunikation trotts att vi vet att eskadern kommunicerar på kanal 67 och vi kan höra på de andra båtarna att de pratar hela tiden. Vi måste skaffa en VHF. Det får dock vänta till vi kommer fram till lägret på Randøya.

Till Ternevig

Morgonen kommer med lungnt och underbart härligt väder. Borta är den kraftiga vinden. Vi vill forsöka oss på ”Blindleia”, och redan i går kväll planerades rutten för att undvika att vi skulle stöta på hinder såsom elledningar, låga broar och liknande. Efter frukost kastar vi loss och går till platsen där de andra båtarna ligger. Nu har eskadern vuxit till en anselig mängd med båtar i alla storlekar från Maxi68 och upp till ”Delfin” en tvåmastad träskuta på ca 50 fot.

Dagens mål är Ternevig som ligger söder om Kristiansand. Det blir sista anhalten innan vi går till Randøya. Vi skall grilla tillsammans med massor av andra sjöscouter, totalt något över 100 personer.

Innan vi når dit skall vi gå genom en av Norges mest fantastiska leder. ”Blindleia” är Norska skepp efter Randøya 2014trång, smal, skyddande och omkransat av otaliga små samhällen och mer eller mindre (eller otroligt större) sommarhus och fantastiska öar. Leden är 20km lång, och runt varje hörn ligger nya fantastiska små pitoreska vyer. Hela dagen går vi för motor och bara njuter av synet. Det etsar sig fast på våra näthinnor som en av resans mest njutningsbara stunder. De Norska scouterna svärmar ut från natthamnen och kommer efter oss.

Ternevig, en stilla idyll före ”invationen” av scouter till lägret på Randøya.

hamn Randøya 2014

Men det är lungnet före stormen. Snart kommer skutarna och småbåtarna i klungar. Om skutarna behöver platsen måste småbåtarna maka på sig. Efter ett organiserat kaos av tampar, backande propellrar och mullrande motorer, svängande bogspröt och springande fötter med fendrar på nya platser lägger sig åter lungnet. Sedan, efter att alla båtar haft sina besättningsmöten myllrar det av stora och små scouter. Det kommer bil efter bil med foräldrar som lämnar av sina små telningar som skall på läger. Nya Matkömänniskor får en ny plats ombord, och grillningen startar.

En kö av 100 personer som skall ha mat. Grillpölse, svinekotlett, bröd, sallad och saft glider ned i hungriga magar. När alla är mätta och glada är det lägersamling med många uppträdanden och sångar på scoutvis..

Till Randöya

Under kvällen i Ternevig får vi kontakt med flera av de andra båtarna och dess besättning. Vi bjöds på jordgubbar med grädde samt arma riddare ombord på den lilla skutan Olsson från Søgnegänget. Det är de som våra scouter skall campera hos, och under kvällen avtalar vi om att byta manskap inför den sista etappen till Randøya. Sagt så gjort. Två av våra mot fyra av deras. Alla gör sig färdiga för avfart, sedan lämnar vi Ternevig för den sista etappen till Randöya.

På lägret på Randöya

  • Lördag 5/7 vi etablerar oss. Scouterna flyttar in i lägret till Sogne. Legerbål för 870 scouter på kvällen.
  • Söndag 6/7. Lägret byggs upp. Alla bygger portaler och andra konstruktioner av slaner som fraktats till ön.
  • Måndag 7/7. Seglingar och organiserade aktiviteter startar.
  • Tisdag 8/7. Över 300 scouter skall fraktas med båt till öar och holmar i närheten för Hajk utan ledare.
  • Onsdag 9/7. Nästa pulje med ca 300 scouter körs ut och de som varit ute hämtas in.
  • Torsdag10/7. Vi hämtar sista puljen med scouter från Hajk. På kvällen race mot klockan
  • Fredag 11/7. Skutrace på dagen. Demontering av läger och packning efter middag. På kvällen legerbål och avslutning.
  • Lördag 12/7. De flesta åker hem. Lucky Winny går till Kristiansand och sedan till havs mot Skagen.

RandoyaNu ligger båtarna vid Randøya ostsida i en mysig och skyddad lagun. En väloljad organisation möter oss, och alla båtar får sin plats. Nu är vi 100-tals båtar som ligger på öst och nordsidan av Randøya. Vi blir liggande mellan ”Delfin” som är lägrets största skuta och Maxi 120án vi lärde känna redan utanför Grimstad. Här var vår fasta plats under hela veckan.

Lägren (byarna)

Direkt efter att vi förtöjt sticker scouterna i väg för att ta reda på var de skall bo under veckan. Det är inte så långt från ”Lucky Winny”, och snart är packningarna på plats i lägret och tälten reses strategisk nära det stora mattätlet.

Läger

Ledarna för Søgne sjø som vi fick mycket bra kontakt med under veckan. Vi åt i det stora tältet hela veckan. Kan ni tänka er en liten ö full av 870 ungdommar? Crouded!

Läger2

 

Läger-träd

Det tog några timmar att bygga upp ett lägert såhär snyggt. Några valde att forsöka nå trädtopparna! Norska Søgne och Svenska Torslanda och Askim bygger gemensam portal in till ”sin by”.

Läger3 Randøya 2014

Axel passar på att ha födelsesdag under lägret, och vi (Maj och Ina) bakar tårta som vi bjuder på. ” Hurra för dig som fyller ditt år” sjunger man i Norge.

Aktiviteter på lägret

En viktig sak som man inte underskattar på Randøya är det faktum att scouterna skall träffa varandra och knyta nya kontakter samt återknyta gamla kontakter. Lördag kväll är det ett ”åpngsleirbål” där man eldar och uppträder. Under Söndagen får byarna uppgifter där man är tvingad att uppsöka andra byar för att klara av (Bli kjent aktiviteter).

Måndag kan man välja två av 6 aktiviteter såsom segling, paddling, geotacking, båtbygge, nagigation och en utfordrande lek. Tisdag och Onsdag skeppas ungefär 300 scouter på hajk, där de får övernatta på en öde ö utan ledare. De sista scouterna hämtas på Torsdag med skuterna (inklusive Lucky Winny). Den halvan som inte är på Hajk tillbringen hela dagen på østre Randøya, eller på en ”utfordring”.

Torsdag kväll är det något som heter ta sjangsen. Detta är ett ”race mot klockan” där byarna tävlar om vilket lag som först kan klinga i en klocka fast vid en boj efter att har åkt ned en ramp ut i vattnet Fredag är alla som vill bjudna på skutregatta på dagen. På kvällen är det ett avslutande lägerbål med prisutdelningar.

Lördagen skeppas scouter och urustning hem till respektive scoutföreningar och lägret är slut.

Seling-läger Randøya 2014

Paddling-läger Randøya 2014

 

 

 

 

 

SamlingScouter

 

 

 

 

 

Lägerbål

Säkerhet

I bakgrunden administartionsbyggnaden samt tältet med säkerhet och förstahjälpen som var öppet 24 timmar i dygnet. Eldningsvakt gick i lägret varje natt.

SAR (Search And Resque) eller på vanligt språk räddningssköyta är ständigt helikopternärvarande. Ett tiotal personer fick fraktas till läkare och sjukhus under veckan.

På Hajkens första natt fick en pojke räddas med Räddningshelikopter från just Malløya (dit vi fraktat ut Drammen och Gjøvikspeidere) efter huggormbett

Hemresan från Randöya till Torslanda Lagun

Hemresan planerades så här.

  • Lördag 12/7 Randøya till Kristiansand och sedan till havs.
  • Söndag 13/7 Skagen.
  • Måndag 14/7 Vi ligger kvar i Skagen pga vädret
  • Tisdag 15/7 Från Skagen till Torslanda Lagun. Hemma.

i-mast Randøya 2014Men först lite reparationer. Axel fixar genuafallet överst i den 17m höga masten. Öbservera verktygen inklusive borrmaskin han har hängande i snören brevid sig. Efter att axel gjort sitt monterar Jacob och Alf en LED belysning i masten som lyser fint ned på fördäck.

På vägen lägger vi till i Kristiansand gästhamn. Oxøy fyr ligger ytterst i havgapet utanför Kristiansand. Nu lämnar vi Norge för denna gång. Överfarten till Skagen började som en lungn affär, endast störd av problemer med ström till Lanternorna fram och motorlanternan. Det löstes dock efter ett par timmars dragning av ny kabel under tidig natt.

Fyr Randøya 2014

Ju mer vi närmade oss Skagen Rev, dess jobbigare blev vågorna. Nu var nästan hälften av besättningen utslagen i sjösjuka. Till slut rundade vi nordpricken vid Skagen rev och fick Skagen i sikte. Gissa om det var skönt att glida in bak vågbrytarna i hamnen, men vi fick snart upptäcka att hamnen var full. På första valet av plats möttes vi av en Norrman som absolut inte ville ha oss där.

Vi lade oss på nocken av en förbjuden brygga och kontaktade hamnkaptenen för råd. Efter att ha rekognoserat fick vi en plats utanpå fyra stora motorbåtar och en segelbåt. Vi fick lova att dra linor hela vägen till land.

Efter någon timma lättade vädret och båtarna började lämna hamnen. Nu såg vi en möjlighet att gå längst in, och vi tog den. Efter hand hamnade vi faktisk längst in i hela hamnen med massor av båtar utanför oss och en stor Nauticat 515 som närmsta båt utanför oss.

De undrade hur vi skulle komma ut ur kaoset av båtar. OK: Såhär enkelt är det:

  • Fundera på en strategi vad som är enklaste vägen ut.
  • Meddla båtägarna omkring i god tid (en timme innan har jag upptäckt är lagom). Ofta börjar besättningarna runt dig planera för att gå samtidigt och det startar en dialog om hur man drar tampar, undvikar ankarlinor osv.
  • Berätta vad du vill att de enskilda båtägarna vill göra om de frågar, så kan ni diskutera ifall de har önskemål. (Kanske vill någon ha just ”din” plats).
  • Berätta för egen besättning vad du vill att var och en skall göra.
  • Starta motorn och beordra ”alla man på däck” så händer det saker.

Och, som vanligt. Allt löser sig!

Sista etappen mot Sverige och Lagunen

Vi tog full fart mot Svenska kusten. Precis som vi sett på väderleken vrider vinden mot sydlig och lungnar sig till en härlig frisk bris. Det blev en underbar seglats med Genua och Mesan i halvvind hela vägen in till Svenska kusten.

När vi anländer Torslanda Lagun väntar familj på bryggan. Packningen hopar sig och det även om äventyret nu är slut för denna gång är det ganska skönt att vara hemma igen.

Gruppbild

 

 

Det här inlägget postades i Inspiration från kårer och märktes , , , , , av Göteborgs scoutdistrikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>