Rekrytering av ny anställd – utmanande och utvecklande!

Purpursnäckan

Just nu sitter styrelsen med uppgiften att hitta en ny anställd till Göteborgs scoutdistrikt och distriktskansliet. En uppgift som både är spännande att jobba med, men svår på många sätt. Hur vet vi att vi hittar rätt?

En rekrytering

Att jobba med rekrytering är ingenting som någon av oss i styrelsen har direkt erfarenhet av. Ja, förutom två av oss som varit med och rekryterat just personal till distriktet förut och några som jobbar med arbetsledning och personal i sitt dagliga jobb. Men, egentligen är vi helt gröna på det här.

Det vi söker är en kanslist med kommunikationsinriktning för en tjänst på 50 % med start hyfsat omgående. Vad vi märker när vi letar är att det finns en uppsjö av olika profiler som är starka på än det ena och än det andra området, men vad är det just vi söker? Genom att använda oss av ett rekryteringsföretag, i det här fallet Bravura, får vi hjälp och stöd med det som är svårt i processen.

I ett möte med oss där vi har berättat vad vi behöver har de hjälpt oss att sammanfatta vilken sorts person vi söker, de har hjälpt oss att sätta namn på tjänsten och hjälper oss att gallra i ansökningarna som kommer in. De håller även en första intervju innan de skickar vidare kandidater till oss. Just nu har vi fått fem kandidater skickade till oss. Vi får kandidaternas CV, personliga brev och ett utlåtande från den rekryterare som har gjort första intervjun där personen matchas just mot de egenskaper och kompetenser vi anser behövs för tjänsten. Jättebra! Men, det är fortfarande ett svårt jobb…

Hur det går i processen

Ifrån styrelsens sida har vi två valts ut att hålla intervjuer och ta fram kandidater. Under vägens gång uppdaterar vi styrelsen om hur det går. Vi har i dag hållit den fjärde intervjun och i dagarna är den femte inplanerad. Efter det har vi träffat de fem personerna som skickats vidare till oss. Alla har något som vi söker. Någon är stark på reklam, någon på marknadsföring, någon på skriven text och hemsidor, någon på service och kanslidelen… Men, oj vad olika kandidater det är!

Av att bara läsa pappren får vi inte ut så mycket. Det är först när vi träffar personerna vi kan bilda oss en uppfattning och förstå vem det är som sitter mittemot oss. Över en kaffe och en kaka har vi ställt frågor och lyssnat på när personen beskriver sig själv. Det blir ofta en del småprat också, vilket är bra för att få en känsla. Men, oj vad svårt det är!

Efter den femte intervjun är tanken att vi ska gå vidare med två av kandidaterna. Vi går mycket på känsla när vi återger intervjuerna för styrelsen. Vilka har rätt kompetens, vilka skulle passa in i vår organisation och på vårt kansli, vilka är självgående, idérika, flexibla och inspirerande, vem kombinerar en 50 % tjänst med något annat bra och vem kommer att stanna ett tag hos oss…? Det blir mycket magkänsla och en förhoppning om att det i slutändan blir rätt person.

När två kandidater återstår kommer det att kollas referenser på dem och vi kommer att bjuda in dem till en kaffe på kansliet, var för sig. Vid detta möte kommer även vår kanslist Susanne att vara med. Den som blir anställd kommer ju att jobba tight ihop med henne och det är viktigt att hon får vara med och ha en åsikt om vem vi anställer, även om beslutet ligger hos oss i styrelsen. Vi kommer även att prata lite mer konkret om arbetsbeskrivningar och villkor. Därefter är det endast beslutet som återstår.

En utmaning

Att jobba med frågor som man inte har fördjupat sig i förut, att få testa sina gränser, utmana och utveckla sig själv är något som kännetecknar arbetet i distriktsstyrelsen. Med utmaningarna växer både vi som individer och organisationen och visst ser det även bra ut på ens CV att ha drivit en rekrytering! Men, vägen dit känns ibland lite osäker och man skälver lite inför beslutet som ska fattas. Känner vi rätt? Att vara två som intervjuar är en trygghet, då vi efter varje intervju har sett och känt lite olika för kandidaterna. Vi har också lite olika frågor vi tycker är viktiga och olika bakgrunder och erfarenheter från egna intervjuer. Ställer vi rätt frågor? Har vi glömt något? Här hjälper ett formulär som ursprungligen är från vår arbetsgivarförening IDEA, men räcker det? I denna utmaning lär vi verkligen genom att göra och av varandra!

På måndag träffas styrelsen för diskussion om lönevillkor och andra frågor som dykt upp. Därefter beslutar vi om vilka två som går vidare. Spännande! Håll ögonen öppna efter mer information om hur det går!

Hälsningar,
Anna och Jenny i distriktsstyrelsen

 

 

Det här inlägget postades i Styrelsen har ordet av Göteborgs scoutdistrikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>