En fantastisk helg på Ut-och-In!

Ut-och-In

Förra helgen 20-21/9 ordnades Ut-och-In, en helg för utmanare, rover och ledare. Här fick vi vara scouter för en dag och samtidigt träffa andra ledare och engagerade scouter!

Att bara få vara scout

Hur är det egentligen att vara ledare? Jo, det blir en del planerande, funderande och mycket fokus på möten och vilken lek som bäst passar temat på nästa möte. Dessutom går tankarna runt scouterna som inte kom på gårdagens möte, hur patrullerna på avdelningen egentligen fungerar, vilka ledare som kan nästa vecka och ur jag själv ska hinna med. Ja, sen spexas det ju till med lite roliga äventyr på hajker och läger ibland också, men det kan vara lätt att glömma känslan av att bara få vara scout – vad är scouting egentligen för dig som inte är scout på avdelningen?

Dagen började med paddling

Vi samlade ihop oss på lördagsförmiddagen vid Härsjösand, som är Masthugget-Majornas stuga i skogarna utanför Härryda. Här finns flera stugor med sovplatser och i Ladan, där vi höll till, finns ett välutrustat kök. Utanför finns grässlänter och precis intill ligger Härsjön, som är alldeles stilla den här morgonen.

Vi börjar med att packa ihop några saker och promenera en bit längs med en grusväg ner till andra sidan av sjön. Fika tog vi med oss (och porslinsmuggar till de som glömt matsakerna, mycket scoutigt… ;)) och väl framme tog vi en kopp kaffe med bullar till intill bryggan. Här mötte vi upp Mårten och Mikael, som hade paddlat dit alla kanoterna i släp, så att vi skulle kunna börja vår paddling där.

Ut-och-In

Den här helt fantastiska dagen värmde solen oss medan vi paddlade fram över sjön utan att ens känna av vinden. Dock var det ingen som vågade sig på ett bad, då vattnet kändes ganska kallt… Härsjön började ganska smal för att sedan öppnas upp för större vatten.

Eldning och matlagning

Efter paddlingen var det dags att laga lunch och självklart ska det ske över öppen eld! HUT hade förberett med murika och ett recept på någon kycklingwok. Vi delade upp oss, så att några tärnade kyckling, lök, grönsaker och ingefära medan några satte igång elden och förberedde med murika.

Ut-och-In

Själva maten lagade vi tillsammans runt elden under ledning av Mårten. I början lärde vi oss (genom att göra så klart) att olja brinner ganska bra… Men, Mårten lyckades rädda all kyckling. Vi stekte ihop kyckling och grönsaker med sweet chili-sås, några ägg och kokosmjölk. Det blev hur mumsigt som helst! Till det stekte vi till några bröd på murikan.

Ut-och-InUt-och-In

Eftermiddagens aktiviteter

När vi ätit oss väldigt mätta och glada och suttit och myst och pratat en stund runt elden, så släckte vi efter oss och begav oss tillbaka till stugan. Där delade vi upp oss lite, då vi ville göra lite olika saker. Det blev både lite mer paddling och lite svampplockning. Några av oss testade en slalom-kajak på sjön, vilket visade sig vara ganska svårt på öppet vatten. Svårtstyrt minst sagt.

Medan vi sakta paddlade runt sjön i kanoter och kajak småpratade vi lite om hur underbar dagen var. Vi kom då på den bästa idén! Vi borde så klart styra ihop en paddelhajk för rover och ledare till våren! Där ledare och vuxna kan vara bara scouter och njuta en helg. Och dessutom träffa varandra och utbyta massa äventyr och erfarenheter! Dessutom känner många av oss ledare att vi inte riktigt vågar ta ut våra scouter i kanoterna, då vi själva är lite osäkra. Men, bara efter den här dagen känner sig flera av oss mycket säkrare på kanoten!

Svampplockningen blev lyckad med mycket svamp att rensa i solen. Efter paddlingen tog vi också en runda förbi hinderbanan som fanns i skogen strax bakom stugan. Några hinder var inte alls lätta kan man säga, men vi gjorde vårt bästa.

Ut-och-InUt-och-In

En myskväll i stugan

Kvällen valde vi att spendera inomhus. Först skämde vi bort oss med god mat. Medan matlagning pågick spelades det också lite brädspel i rummet intill. Det blev pulled pork, som hade kokat sedan strax efter lunchen, till det klyftpotatis, sallad och en röd sås. Efteråt mumsade vi äppelpaj med vaniljsås som Jeanette trollade ihop.

Kvällen avslutades sedan med en film. Sov gjorde vi en trappa upp i huset och dagen efteråt packade vi ihop våra saker och begav oss hemåt.

Ut-och-In

Ett stort tack till HUT för en fantastisk helg! Tack för att ni fixade den varma solen också! :) Vi ses igen på vårens paddelhajk så klart!

Tack också till Mårten, som gladde oss med upptåg vid matlagningen och gav helgens absolut bästa bildminne! 😀 Härligt att tänka tillbaka på!

Det här inlägget postades i Händelser och märktes , , , av Göteborgs scoutdistrikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>